torsdag 11 april 2013

Mönster - hur fungerar det?

Jag fick den frågan på mail, och tänkte att det är lika bra att lägga ut det här så kan fler ha glädje av det.

TipsXtra.se utgår från början helt och hållet med matematiska system. Om du till exempel halvgarderar 10 matcher och vill tippa 100 rader så kommer först alla 1024 rader skapas och sedan slumpas 100 rader bland dessa.

Har du 10 halvgarderingar och sätter max antal rader till 1024 så kommer du få ett matematiskt system, om du inte lägger in några villkor.

Mönster

Mönster är till för att förhindra vissa kombinationer eller tvinga in andra.

Exempel 1

Du har 13 ettor på systemramen, och har skapat en Utgångsrad med minst 4, max 7 ettor per rad.
Men du vill inte tillåta mer än 5 st ettor i följd. Då lägger du in 6 ettor (inte 5) i fältet för Mönster och anger Min = 0 och Max = 0. Max = 0 gör att om 6 ettor hittas i följd så är raden inte godkänd och den plockas bort.

Exempel 2

En del hävdar att 1X är vanligt förekommande kombination på vinstraden. Då kan du lägga in 1X som mönster och sätta Min = 1 och Max = 3. Följande rad är då godkänd
211 X22 21X X11X

Skillnaden mot en Utgångsrad är att på U-raden talar du om vilken match som ska sluta med 1 resp. X. Mönstret struntar i om det är match 3 och 4 eller match 4 och 5 som har en etta och ett kryss.

Men U-rader går vi igenom ordentligt en annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar