lördag 30 mars 2013

Svenska Spels R- och U-system

Nästan två veckor sedan det senaste inlägget i bloggen. Ingen kan anklaga mig för att spamma i alla fall.

Den sista tiden - alltså de senaste två veckorna då - har jag ägnat åt att införa stöd för Svenska Spels R- och U-system. Inte jättemånga som har frågat efter det hittills, men jag tycker att det är en hygienfaktor för ett tipsprogram att åtminstone ha stöd för de system som Svenska Spel erbjuder. Sedan är jag personligen förtjust i den typen av nyckelradssystem själv också. Det var så det började för min del en gång i tiden: Som tolvåring satt jag och skrev av "sparsystem" från Aftonbladets Spelbilaga. Ofta presenterade av Lasse Sandlin (vi snackar 1985 och Nic Åslund var fortfarande chef på sporten). Dessa system var ofta signerade med något kryptiskt som "Beijon".

När jag drygt tio år senare skulle lära mig programmera så var det första seriösa projektet att göra ett program som kunde skriva ut mina gamla sparsystem på kuponger, om jag bara talade om vilka veckans säkra och halvgarderade matcher var. Detta lilla projekt ledde sedan till det som idag är TippX 2000.

Än så länge kan du på inte ladda upp dina egna favoritsystem TipsXtra.se, då får du hålla tillgodo med TippX 2000. Men finns det efterfrågan på detta på TipsXtra.se så ska jag givetvis fixa en lösning för det med!

Manual

Lite kort om hur det fungerar:
Bestäm först vilket system du vill använda, exempelvis U 4-3-66
Först tippar du systemramen på fliken Grunduppgifter
Är det ett U-system går du till fliken Utgångsrader och tippar den U-rad som ska gälla. Radera de andra U-raderna så att det bara är den som du vill använda kvar.
Gå sedan till fliken R/U-system

Välj systemet i listan över U-system och sedan Skapa U-system från nyckelrader

Är det ett R-system går du från Grunduppgifter direkt till fliken Färdiga R/U-system
Välj systemet i listan över R-system och sedan Skapa R-system från nyckelrader

Sedan är det färdigt!

2 kommentarer:

  1. Hej har testat din liverättning, gillar den, snyggt gränssnitt och bra att man kan se en översikt av hur raderna är fördelade på antal rätt.Men den borde inte räkna matcher som ej är påbörjade. Jag skulle gärna vilja ha en pling funktion också. Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan!
      Ej påbörjade ska jag fixa till helgen (hoppas jag i alla fall...).

      Plinget har jag inte börjat kika på, så jag kan inte svara på när det blir klart. Jag har funderingar på hur plinget ska fungera, det kommer att bli ett blogginlägg om det som du gärna får kommentera på.

      Radera